Kaksikerroksinen bussi saapui Turkuun testattavaksi syyskuun aikana. Tämä “doubledecker”, eli kaksikerroksinen bussi on mennä viilettänyt hyvää vauhtia Turun ja ympäryskuntien välillä. On todella hieno juttu, että etsitään uusia ratkaisuja liikkumiseen, sillä joukkoliikenteen käyttöastetta ja saatavuutta on nostettava reippaasti.
On kuitenkin vale ajatella kaksikerrosbussin ratkaisevan tulevaa joukkoliikennekysymystä millään tavalla. Tässä muutama syy:
Ensinnäkin kaksikerroksinen bussi sopii hyvin pidemmille matkoille, ei lyhyille ja nopeille pysähdyksille kaupungissa. Jos bussista haluaa ulos ruuhka-aikana samalla hetkellä vaikkapa 20 henkeä, syntyy kaaos ihmisten siirtyessä ylhäältä alas. Portaat ovat jyrkät ja nyt ihmiset ovat istuneet sen johdosta herkästi alhaalla. Tällaisia lyhyitä siirtymiä on keskusta-alueella useita. Pitkillä matkoilla ihmisten vaihtuvuus pysyy pienempänä, jolloin näitä haasteita ei ole.
Toiseksi kaksikerroksinen bussi ei ole esteetön. Linja-autossa ei ole monta ovea, joista siirtyä matalalattiaiseen tilaan järkevästi vaikkapa lastenvaunuilla taikka pyörätuolilla. On myös turha kuvitella, että kaikki voivat jouhevasti ja nopeasti kavuta toiseen kerrokseen. Järjestelmän tulee olla yhdenvertainen, jotta kaikki voivat sitä käyttää.
Kolmanneksi, kuten tulevassa joukkoliikennepäätöksessä tulee ottaa huomioon, päätöksellä tulee olla myös kaupunkisuunnittelullisia vaikutuksia. Nämä saadaan parhaiten irti kiinteällä ratkaisulla, jossa eniten liikennöidyille linjoille saadaan houkutteleva, nopea ja toimiva ratkaisu, jotta joukkoliikenne sujuu toimivasti ja sen liikennöintiin voidaan luottaa. Tästä parhaita tuloksia ei saada normaalilla yksirunkoisella pohjalla, joita myös kaksikerrosbussi osoittaa.
Kaksikerroksinen bussi on loistava vaihtoehto pidemmille linjoilla myös Fölin alueella, jonne sitä kannatan lämpimästi. Meistä ei kuitenkaan tule Lontoota valitsemalla väärää ratkaisua joukkoliikenteen pohjaksi. Se on kuin valitsisi veneeksi polkupyörän.
Turun kaupunginvaltuutettu, valt.yo