Kaksikerroksinen bussi
Alvar Euro

Alvar Euro

Turun kaupunginvaltuutettu

Turusta ei tule Lontoota kaksikerroksisilla busseilla

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Kaksikerroksinen bussi saapui Turkuun testattavaksi syyskuun aikana. Tämä “doubledecker”, eli kaksikerroksinen bussi on mennä viilettänyt hyvää vauhtia Turun ja ympäryskuntien välillä. On todella hieno juttu, että etsitään uusia ratkaisuja liikkumiseen, sillä joukkoliikenteen käyttöastetta ja saatavuutta on nostettava reippaasti. 

 

On kuitenkin vale ajatella kaksikerrosbussin ratkaisevan tulevaa joukkoliikennekysymystä millään tavalla. Tässä muutama syy:

 

Ensinnäkin kaksikerroksinen bussi sopii hyvin pidemmille matkoille, ei lyhyille ja nopeille pysähdyksille kaupungissa. Jos bussista haluaa ulos ruuhka-aikana samalla hetkellä vaikkapa 20 henkeä, syntyy kaaos ihmisten siirtyessä ylhäältä alas. Portaat ovat jyrkät ja nyt ihmiset ovat istuneet sen johdosta herkästi alhaalla. Tällaisia lyhyitä siirtymiä on keskusta-alueella useita. Pitkillä matkoilla ihmisten vaihtuvuus pysyy pienempänä, jolloin näitä haasteita ei ole.

 

Toiseksi kaksikerroksinen bussi ei ole esteetön. Linja-autossa ei ole monta ovea, joista siirtyä matalalattiaiseen tilaan järkevästi vaikkapa lastenvaunuilla taikka pyörätuolilla. On myös turha kuvitella, että kaikki voivat jouhevasti ja nopeasti kavuta toiseen kerrokseen. Järjestelmän tulee olla yhdenvertainen, jotta kaikki voivat sitä käyttää.

 

Kolmanneksi, kuten tulevassa joukkoliikennepäätöksessä tulee ottaa huomioon, päätöksellä tulee olla myös kaupunkisuunnittelullisia vaikutuksia. Nämä saadaan parhaiten irti kiinteällä ratkaisulla, jossa eniten liikennöidyille linjoille saadaan houkutteleva, nopea ja toimiva ratkaisu, jotta joukkoliikenne sujuu toimivasti ja sen liikennöintiin voidaan luottaa. Tästä parhaita tuloksia ei saada normaalilla yksirunkoisella pohjalla, joita myös kaksikerrosbussi osoittaa.

 

Kaksikerroksinen bussi on loistava vaihtoehto pidemmille linjoilla myös Fölin alueella, jonne sitä kannatan lämpimästi. Meistä ei kuitenkaan tule Lontoota valitsemalla väärää ratkaisua joukkoliikenteen pohjaksi. Se on kuin valitsisi veneeksi polkupyörän.

Turun kaupunginvaltuutettu, valt.yo

JAA TÄMÄ TEKSTI

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

NÄMÄKIN SAATTAVAT KIINNOSTAA:

turun eurooppalaisuus

Onko Turun eurooppalaisuus vale?

Millainen on täydellinen kesäaamu kaupungissa? Vastauksia on tietysti yhtä monta kuin on vastauksen pohtijaa, mutta ainakin yksi vaihtoehto on varsin selkeä. Pääset vaivattomasti ja rauhassa omasta kodistasi lähikahvilan terassille juomaan mukavasti aamukahvisi. Oli se sitten vaalea juhla mokka taikka joku trendikäs flat white. Samalla paikalliselta torilta vähän uusia perunoita ja avot! Kuulostaa siis aika eurooppalaiselta.

Lue kokonaan »
Raiteet tuovat vetovoimaa Turkuun

Raiteet eivät ole vain joukkoliikennettä vaan myös vetovoimaa ja kaupunkikehitystä

Raideratkaisun käsittely julkisessa keskustelussa on keskittynyt asioihin, jotka eivät todellisuudessa ole este sen toteutumiselle. Uusien arvioiden mukaan kyseessä on siis noin 300 miljoonan euron kokonaisinvestointi. Vaikka summa on iso, on olemassa tapoja toteuttaa se järkevästi. Suomen väestö keskittyy juuri tällä hetkellä eniten kolmen kaupungin ympärille: Helsingin, Tampereen ja Turun seudulle. Samalla väestön ikääntyminen kiihtyy. Työ

Lue kokonaan »
kokoomuksen arvopohdinnat

Kokoomuksen arvopohdinnat – niille on syynsä

Kokoomuksen arvopohdinnat ovat nyt entistä ajankohtaisempia! Tänä viikonloppuna olen kuullut enemmän tulkintoja siitä, mihin syliin Kokoomus nyt kaatuu kuin koskaan ennen. Toiset huutavat, että nyt on rasismi ja pikavoitot ottaneet vallan, ja että Kokoomus on Perussuomalaisten apupuolue vain hallituspaikka silmissään. Toiset taas huutavat, että nyt Kokoomus on lopullisesti valinnut Vihreiden tien, hypännyt vasemmalle ja siirtynyt

Lue kokonaan »
Shares
Share This