Eduskuntavaalit 2023 | KOKOOMUS | Varsinais-Suomi
Alvar Euro selkosuomeksi


Kuuntele tämä sivu Alvar Euron puhumana tästä nauhoitteesta.
Tänä vuonna 2023 pidetään eduskuntavaalit. Huhtikuun toisena päivänä pääset äänestämään eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleissa valitaan 200 kansanedustajaa. Kansanedustajan tehtävä on edustaa meitä kaikkia suomalaisia. Kansanedustaja tekee päätöksiä eduskunnassa. Kansanedustajat säätävät lakeja.
Alvar Euro on ehdokkaana eduskuntavaaleissa. Häntä voi äänestää Varsinais-Suomessa, johon kuuluvat esimerkiksi Turku, Raisio, Kaarina, Lieto, Naantali, Rusko, Uusikaupunki, Laitila, Loimaa, Pöytyä, Paimio, Parainen, Marttila ja Pyhäranta.
Alvar Euroa voi äänestää numerolla 184.
Kuka on Alvar Euro?
Alvar Euro on turkulainen opiskelija. Hän on 24 vuotta vanha. Hän on toiminut politiikassa jo monta vuotta. Alvar on ollut kaupunginvaltuutettu Turussa jo vuodesta 2017 lähtien. Hän on myös maakuntahallituksen jäsen ja Turun kaupunginhallituksen varajäsen.
Alvar on kokoomuspuolueen jäsen.
Mitkä asiat ovat Alvar Eurolle tärkeitä?
Alvar Euro arvostaa luontoa. Hän haluaa, että luonto pysyy monimuotoisena. Se tarkoittaa sitä, että kasvit ja eläimet voivat elää turvallisesti myös tulevaisuudessa. Se tarkoittaa myös, että mikään kasvilaji tai eläinlaji ei häviä. Kasvi- tai eläinlajien häviämistä kutsutaan luontokadoksi. Alvar Euro haluaa pysäyttää luontokadon.
Alvar Euro haluaa myös, että emme tuhlaa yhteisiä rahoja. Suomen talous ei voi nyt hyvin. Suomella on paljon velkaa.
Suomi on hyvä maa. Suomessa tehdään paljon keksintöjä. On tärkeää, että suomalaiset yritykset voivat toimia tulevaisuudessakin hyvin. On tärkeää, että Suomessa tehdään jatkossakin hyviä keksintöjä, joista kiinnostutaan myös ulkomailla. Alvar Euron mielestä suomalainen koulutus on hyvää. Koulutusta on tärkeää parantaa. Kaikilla pitää olla mahdollisuus laadukkaaseen opetukseen.
Mitä Alvar Euro harrastaa?
Alvar on aina pitänyt musiikista. Hän on käynyt Turussa Puolalanmäen musiikkilukion ja hän on soittanut kontrabassoa pitkään.
Alvar pitää kovasti lukemisesta. Hän pitää kovasti historiallisista kirjoista. Alvar myös pyöräilee ja lenkkeilee.
Miten eduskuntavaaleissa äänestetään?
Saat äänestää, jos olet Suomen kansalainen ja täytät 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä 2. huhtikuuta.
Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 22. maaliskuuta. Silloin voit äänestää missä tahansa äänestyspaikassa. Ennakkoäänestyspaikkoja on mm. kauppakeskuksissa. Tarvitset mukaan vain henkilötodistuksen. Ennakkoäänestys kestää viikon eli keskiviikosta seuraavaan tiistaihin. Tiistai 28. maaliskuuta on ennakkoäänestyksen viimeinen päivä.
Oman kotikuntasi ennakkoäänestyspaikan voit tarkistaa tästä listasta.
Virallinen äänestyspäivä on 2. huhtikuuta sunnuntaina. Silloin voit äänestää vain omassa äänestyspaikassasi. Oman äänestyspaikan osoite löytyy kotiin tulleesta äänioikeusilmoituksesta.
Vaalipalvelunumerosta saat apua arkisin klo 08-16 ennen vaaleja. Vaalipalvelunumero äänestäjille: 0800 9 4770 (fin) | 0800 9 4771 (sve)
WhatsApp-viestipalvelu: 050 438 8730. Kotiäänestys on mahdollista, jos et pääse äänestämään äänestyspaikkaan. Kotiäänestykseen täytyy ilmoittautua viimeistään tiistaina 21. maaliskuuta. Lue lisää kotiäänestyksestä täältä.
Tästä voit klikata lukemaan vielä selkokielisen esitteen eduskuntavaaleista.

Muista äänestää. Se on tärkeää - se on sinun oikeutesi. Äänestä Alvar Euroa numerolla 184, jos asut Varsinais-Suomessa.
Tämä selkokielinen artikkeli on Alvar Euron vaalitiimin kirjoittama. Alvar Euro selkosuomeksi on tarkoitettu lyhyeksi esittelyksi perusasioihin. Voit lukea lisää Alvar Euron vaaliteemoista tältä sivulta ja voit lukea myös hänen blogikirjoituksiaan täältä. Vaaliesitteen voit lukea täältä.